איזה סוגי הסכמי ממון קיימים בישראל?

ישנם מספר סוגים של הסכמי ממון המתאימים לכל מיני מערכות יחסים שונות.

הסכם ממון בין בני זוג נשואים

מדובר בהסכם ממון שנערך בין בני זוג לאחר הנישואים כאשר עסקינן בהסכם זה, קיימת חובה לאשר את ההסכם על ידי בית משפט לענייני משפחה או על ידי בית דין דתי במקרה של בני זוג יהודים בבית הדין הרבני.

הסכם ממון לפני נישואין

נקרא גם הסכם טרום נישואין, על מנת לתת להסכם תוקף יש לאשרו או בפני בית משפט לענייני משפחה או בפני בית הדין הדתי, וכן יכול שיאושר על ידי רושם נישואין שהוא בדרך כלל רב העיר ובפני נוטריון.

הסכם ממון בין בני זוג ידועים בציבור (הסכם חיים משותפים)

בשנים האחרונות קיימת עלייה בשיעור הזוגות הבוחרים לחיות ביחד ללא נישואין זוגות אלו בחרו לחיות בצורה המכונה "ידועים בציבור" וחותמים על הסכם ממון ידועים בציבור מכל מיני סיבות שונות ומגוונות, כמו למשל:

מטעמי דת – לעתים הבחירה לחיות כידועים בציבור נובעת בשל אילוצים וכורח המציאות , כמו למשל כהן וגרושה אשר על פי המשפט העברי אסורים להינשא או ממזר ושאינו ממזר וכל מיני דתות אחרות נוספות אשר אוסרות על נישואי תערובת.

סיבות כלכליות – לפעמים הסיבות נובעות ממניעים כלכלים, זוגות שלא רוצים להפסיד איזה קצבה או הטבה שקיימות להם ויתבטלו אם הם ישנו את הסטטוס ויהיו נשואים. למשל: אלמנת צה"ל החוששת לאבד את קצבתה במידה ותינשא.

אי אמון במוסד הנישואין – לעתים הסיבה פשוט נובעת מחוסר אמון במוסד הנישואין, היום קיימים הרבה זוגות אשר איבדו את אמון במוסד הנישואין ולשם כך, בוחרים לנהל חיים משותפים מחוץ למוסד הנישואין.

זוגות חד מיניים – על פי הדין העברי ובישראל 2013 קיים איסור על נישואי לזוגות חד מיניים. ולכן זוגות אלו בוחרים לחיות בסטטוס של ידועים בציבור מכורח המציאות.

תופעת הזוגות הידועים בציבור הלכה והתגברה במהלך השנים, ובשל העלייה בכמות זוגות הידועים בציבור, החל המשפט האזרחי בארץ להשוות את מצבם המשפטי של זוגות ידועים בציבור לזוגות נשואים והחיל עליהם את החוק ואת ההלכות הפסיקה. כך, למשל, החילו בתי המשפט על בני זוג ידועים בציבור את "הלכת השיתוף".

ההבדל הקיים בין בני זוג נישואין לבין בני זוג ידועים בציבור הוא בעניין ההוכחה בעוד שאצל בני זוג נישואין הוכחת הנישואין היא עניין פשוט אצל זוגות ידועים בציבור מדובר בעניין קצת יותר מורכב.

בהתאם לפסיקה לא כל זוג יקבל את ההגדרה של בני זוג "ידועים בציבור" ועל מנת לבחון אם זוג נכנס להגדרה המשפטית של ידועים בציבור, הפסיקה הישראלית גיבשה שני מבחנים מצטברים אשר רק במידה ומתקיימים הרי שלפנינו ידועים בציבור.

המבחן הראשון בודק האם בני הזוג מנהלים משק בית משותף, כלכלה משותפת והמבחן השני בודק האם בני הזוג חיים חיי אישות כבעל ואישה. במידה והזוג עומד בשני המבחנים הרי שעסקינן בידועים בציבור.

הסכם ממון לזוגות חד מיניים

זוגות חד מיניים אינם יכולים להינשא בישראל.

בשל הסיבה הזו, נשללות מאותם זוגות כל מיני הטבות, אשר ניתנות לזוגות נשואים.

לכן, הרבה זוגות חד מיניים חיים ומנהלים משק בית משותף וחוסים תחת הסטטוס של בני זוג שהינם ידועים בציבור.